Pages

Wednesday, September 30, 2009

sesape yg rse dirinye islam...bce nie...

Penting!!! Seorang bekas biarawati kristian yang masuk Islam memberitahu dalam ceramahnya haram bagi seseorang umat Islam ucap Selamat Hari Natal.. atau Merry Christ... dan sewaktu dengannya. Jika anda ucap Gong Xi Fa Chai, maksudnya Selamat Tahu Baru Cina (WALLAHUALAM). Happy Deepavali Selamat Menyambut Pesta Cahaya (WALLAHUALAM), tetapi maksud Selamat Hari Natal.. atau Merry Christ... dan sewaktu dengannya adalah Sejahtera KeatasTuhan Yesus (NAUZUBILLAH). Dengan perkataan sahaja kita boleh rosak akidah, yakni murtad. Kita umat Islam beriman LAILAHAILLALLAH yakni TIADA TUHAN DISEMBAH SELAIN ALLAH, jadi ucap Sejahtera Keatas Tuhan Yesus untuk apa (NAUZUBILLAH)? Sebarkanlah perkara ini, berdosa kita jika tak sampaikan benda yang betul...

kpade smue umat islam...

Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi. Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?"Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima orang.

Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.
Kelima, orang yang suka minum arak."

Sampaikan pesanan ini biarpun 1 ayat..

Wallahualam.

(sesape yg bce nie tlg la forwadkn ke kengkawan kowg..gna email ke ikut post blog ke or pape la..)kerjasama anda amatlah dhargai)

Tuesday, September 29, 2009

Sampaikan kepada sekalian muslimin/muslimat yang lain semoga menjadi pedoman hidup hingga ke akhir hayat ,Insya'Allah..

Umar al-Khattab r. a berkata, terdapat 9 jenis anak syaitan :

1. Zalituun
Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

2. Wathiin
Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3. A'awan
Menghasut sultan/raja/ pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4. Haffaf
Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth : disko, kelab mlm & kempat yg ada minuman
keras).

5. Murrah
Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc.

6. Masuud
Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg mula dari kata-kata mulut.

7. Daasim
(BERILAH SALAM SEBELUM MASUK KE RUMAH...) Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumahtangga suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).

8. Walahaan
Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yg lain.

9. Lakhuus
Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.

Dan yang akhir-akhir ni yang paling teruk!
(SCROLL DI BAWAH)..

10. Isetan.
Sebuah pasaraya yg terkemuka di seluruh duniawi. Terdapat di sekitar Lembah Klang, Singapore, Beijing &.....

Kebaikan : Memberi potongan harga pada Karnival jualan.

Keburukan : Melalaikan manusia bershopping sehingga lupa waktu sembahyang dan lupe yg lakinya dah tunggu kat kereta.

Pesanan : Shopping tu agak2 sikit, jangan sampai berlebih2an pulak.Membazir itulah sebenarnya amalan Syaitan.

11. Hindusetan
Nie mereka2 yg menonton criter hindustan, sampai masuk waktu
sembahyang,maseh menyonggol depan tv.....kapala keluar tanduk, tak sedar....... jadi lah hindusetan !!!

12. Santan
Yang ini aje nampaknya... . berguna sedikit untuk masak kari dan masak lemak.

Ha..tapi tak tau..banyak santan ni naik arr kolesterol pastu dpt
penyakit kronik seperti darah tinggi dan sakit jantung...hmmm

Monday, September 28, 2009

peristiwa yg dpt aku lpekan..

kt sekolah aku tlg cg raztia n t.marina wat btik...ps2 kler..dri kul 9.30m pgi sampai blk kul 1.15
lme kn...bdak robotik sek aku nk lwn esok...aku,aida,maira,malia n chaiyok tlong cg.. aku n cg raztia je wt btik..yg laen warne je...this is my second time....best..but periuk isi lilin 2 pnas ..selalu kne tgn aku yg gbu nie..hehehe..lps 2 aku laminate..tlah terjdi 1 peristwa sewaktu di makmal komp.. wk2 2 deyall sume dh siap kje cume chaiyok ngan aida je tgh gnting je cork btik 2 jadi penanda bku... maira ngan malia hbis dh kje..ps2 diowg maen gurau2 dkt tpi mesin laminate 2..bese la.diowg nie cam bebudak..wk2 2 aku tgh laminate penanda bku..suddenly...maira tertolak machine 2 so susunan die lri la or x sme..aku mrh la maira..aku alas la krtas laminate 2 dgn bku supaye jdi stabil.. sesape yg dh bese laminate tau aa.. yg x tau 2 wat pham dh la...tetiba enth camne bku 2 msuk dlm msin laminate skali dgn krtas laminate..buku 2 tingal sepruh lgi..ktaorg smue trik la nk kluarkan but x leh..aku panic la..apelgi aku tutup la suis machine 2..aku lak x tau suis die yg mne..wkt 2 ade 2 suis berdkatan dgn machine..aku pown off..ps2 t.marina pown kte knape tetibe je desktop komp yg beliau gne glap....komp 2 dkat dgn kte owg wk2 2..ktaowg pown ckp la slah off..cg pown kte hbis sume kje die..utk bdak robotik.. kesian.. lps off machine 2 aku pown trik la nk kluarkn bku 2 tpi x leh..ps2 kteowg ckp la kt cg..nsib baek cg x mrh..sorie ye teachar..

cute nyer....


Candybar Dolls

Candybar Dolls

Sunday, September 27, 2009

wk2 arie rye le.........


NI PIC AKU N FAMILY WAKTU HARI RAYA PERTAMA

wk2 arie rye...

wk2 wat bbq 2 arie rye ke 2

mcam2 wat...ade ayam,udang(mmm...yummy..)sotong,ikan,sosej,bebola ikan ,bebola ayam..
air lak air cocktail...sedap...
best sgat..cme mk ngah ngan pok nik x blk coz mk ngah kerje nurse while pok nik x dpt cuti...

bbq 2 start lbh krg kul 2.30(awl sgt kn.. tpi x pe..)abis kul 5.30 ptg..
kyang sgt..kire mkn mlam skali aa...

wak2 arie rye ke 2


wk2 bkar ....bkar kt luar rmh je.......

yummy.....mmm...delicious...


mcam2 ade,sotong,udang(my fv) ikan nd others..

mcam2 ade...

Friday, September 25, 2009

maaf d pinta

http://nyunyu.files.wordpress.com/2007/10/ucapan-hari-raya.gifhttp://cards.thestar.com.my/raya/images/big/raya01.gif

bestnyer rye tahun nie..ade wat bbq n cam2 lgi actvity ...wak2 arie rye pertme menu die special...
jeng jeng jeng...
soto(makanan org johor..)sdap.... ade bergedel,ayam n laen2
rendang daging..ibu aku wat coz ayah aku nk mkan ...aku x mkn pown coz aku x suke dging..
nnt la aku msukkan gmbar ....

Wednesday, September 23, 2009

bce nie...

Cuba renungkan pesanan Professor Datuk Dr Harun Din Al-Hafiz

Seperti yang kite ketahui... Negara kite nie banyak tugu.... Antara yang famousnya
ialah Tugu Kebangsaan, Tugu Helang Laut

kat langkawi dan sebagainya.. Tahukah kawan2
bahawa pada tahun 1993, Mufti wilayah persekutuan telah mengeluarkan fatwa bahawa ' segala tugu-tugu itu serta pembinaannya adalah haram.... ciri-cirinya menyerupai berhala...dan melawatnya juga adalah haram.. '

Setelah fatwa itu dikeluarkan, maka ia digazetkan bermakna tindakan undang2 boleh dikenekan kepada sesiapa yang melawat tugu kebangsaan!

Tetapi sayang2... pihak atasan tidak suka akan keputusan itu maka disuruhnya pihak mufti menarik balik fatwa itu... Setelah berbincang.. . Mufti tersebut tidak mahu menarik balik fatwa itu... Maka pihak atasan telah menarik balik gazet tersebut maka apa yang tinggal ialah fatwa sahaja... tiada tindakan undang2 yang boleh diambil...

Menurut kupasan Ust. Harun Din, tugu2 ini boleh mendatang syirik...
Beliau berkata... ' bawalah dosa anda sebesar langit dan bumi kepada Allah dan

Allah mungkin akan mengampunkannya tetapi jika terdapat walau sedikit/sebesar zarahpon dosa syirik maka Allah tidak akan mengampunkan orang itu...' dan kata beliau lagi... ' walaupun kita tidak pergi ke tugu2 tetapi jika kita 'redha' atau tidak melakukan apa2, berdiam diri, maka kita juga akan mendapat dosa tersebut iaitu dosa syirik...'

Contoh kedua yang beliau utarakan dalam perbincangan dosa syirik ini ialah nama negeri perlis iaitu perlis indera kayangan... ' Menurut kamus dewan...indera bermaksud nama tuhan hindu manakala kayangan bermaksud tempat di mana tuhan2 bersemayam.. . maka makna sebenar ialah perlis tempat tuhan hindu bersemayam.. '

Menurut beliau... Nama perlis ini juga mendatangkan dosa syirik... Perkara terakhir yang dibincangkan ialah isu perlembagaan negara...

Tahukah kawan2 bahawa... Perlembagaan

Negara Fasa ke-14 mengatakan bahawa mana2 undang2 akan terbatal dan tidak
boleh dipakai jika ia bertentangan dengan undang2 yang telah dinyatakan di dalam perlembagaan termasuklah undang2 hudud... iaitu undang2 yang dicipta oleh Allah.

Kata beliau seterusnya.. ..

Dosa syirik boleh diakibatkan oleh...

1.Mempertahankan perlembagaan serta undang2 ciptaan manusia dan membuatkannya mengatasi undang2 ciptaan Allah iaitu hudud dll.
2.Menyokong mereka yang mempertahankan perlembagaan.
3.Mereka yang berdiam diri.
4.MEREKA YANG MENGATAKAN BAHAWA HUKUM HUDUD ITU
ZALIM ( BERMAKNA ALLAH JUGA ADALAH ZALIM)

Dengan ini selesailah tanggungjawab aku

Tolong sebarkan email ni pada semua umat Islam. Kalau nak beli AL-QURAN
yang dicetak dalam edisi baru. Hati-hatilah kerana ada 4 surah palsu ciptaan KAFIR laknatullah. Surah-surah itu
adalah :

1) AL-IMAN
2) AL-WASAYA
3 ) AL-TAJASU
4) DANAL-MUSLIMOON

Jangan sesekali layari laman web !
www.thequran.com (Father Zakaria) kerana segala isinya adalah palsu. Sebarkan email ini kepada umat Islam seramai yang mungkin!!!

Sebarkan jika anda sayangkan ISLAM....jika sebaliknya.. .
nauzubillah. ..

bce ar..

1)kawan tu bkn mcm main FUTSAL. Mula-mula kejar..dah dapat sepak.. 2)kawan tu bkn mcm main SKATE. Mula-mula gosok..lepas tu pijak... 3)kawan tu bkn mcm main RAGBI. Mula-mula ta ngkap.. dah dapat tendang.. 4)kawan tu bknnya mcm PAMPERS.. dah pakai, buang.. 5)kawan tu bknnya mcm BARANG KEMAS.. Waktu baru beli pakai.. Dah sengkek gadai.. 6)kawan tu bkn mcm PELANGI. Hari cerah takde..hujan gerimis baru muncul.. 7)kawan tu bkn mcm KERETA. Rosak skit,jual.. ambik kereta baru.. 8)kawan tu bkn mcm CHIPSMORE.. kejap ade kejap takde.. 9)kawan tu bkn mcm BANK. Bila dah takde duit, pegi kat sana ambik. 10)lagi..... kawan tu mcm ape ye???? Haa..kawan tu mcm AWAK LA. . bila saya hantar msg, awak akan baca msg saya dgn teliti sampai habis. Walau pew pun tanggapan org tentang kawan.. bagi saya, kawan tu penting. Seorang kawan takkan biarkan kawan dia menangis, sedih, berduka dan sebagainya. Kawan yg sejati adalah seorang kawan yang dapat diajak duduk dan berbincang tentang pelbagai perkara. Yang penting, seorang kawan akan sentiasa menghadiahkan senyuman kpd kawan-kawannya

camat arie raye..

hari raye menjelang tbe..korang mest cbuk kan wat persiapan..ade yg wt kueh sendiri..yg mls 2 bli je kt kdai..snang je sbenarnye nk wt kueh cme leceh jew..x msuk agie bab persiapan rumah.. langsir sofa,meja mkan bkas kueh rye semuanye bertukar baru..patutlah org kte arie rye kte byk berhbis duit bli kelengkapan bru..yg tue miskin sume same je..hbis rye poket ksong..berjimat lah korang sebelum djimatkan..hehehe...selamat arie rye maaf zhir btin..nk mintak maaf klu ade terkasar bhase atau pape la yg sye buat kt kwg sume..sye ni hanyelah insan biase n x perfect..

Thursday, September 17, 2009

so..........boring lps upsr..kn best klau mse blh undur blk..nk blajo smule..bsn gile...tdie gie pst "access"..ntah btul k x au eje..mmm...whatever..aku tlg fahmi wt email..so..aku duk tpi fahmi..tpi pc fahmi 2 pc abg syawal..(ptut ke pgil abg..ee..gli aku..)menyebok je die..ejek fahmi n faiz..sgih2 pndg aku..tau dh mksud die ape..aku mrh abg syawal..aku kte bia org la nk tlong spe pown ssh bende..
die cndir fahmi kte knape srh aku ajr knape x suruh die ajr..fhmie syp je..aku pown jwb..biar die la nk sruh sape pown ..nk sruh abg syawal..mmm..jgn hrap..best kn aku..dpt tau pswrd fahmie n faiz..
tpi jgn risau..aku x sabotaj kwg..sorie nana..aku trpakse pgil die "abg" syawal not tokki syawal coz die lbih tue drie kte..(mmg tua pown..)gram...abg syawal x abis2 kcau org......

Saturday, September 12, 2009

diary ramadanku..

HARI KELIMABELAS POSE
wk2 shur aku mkn char kuew tiew(sdp sgt2..tmbh 2 kli..hehehe..),air msk n milo
wk2 bke aku mkn char keuw tiew(ntah tul ke x ntah ejaan..maen eja je..)(mk aku wt lgi coz adk aku ngajuk sbab dpt mkn ckit char keuw tiew pgi wk2 shur..dh la favourite die..

HARI KEENAMBELAS POSE
nasi,tlur greng cili boh(pds gk aa..)kicap,milo n air msk..
ayam smbal(msk merah la2)mkn ngan nsi,murtabak air tebu..

HARI KETUJUHBELAS POSE
aku mkn shur nsi grg n tlur greng cili boh(sdp..)air msk n milo..
aku bka pose ngan nuget,chips pasembor(bli kt "kdai selera utara mai cik mai kak zah cg bidi" ) nk promote kdai 2 la 2..sdp pasembor 2 cuma tlur ltk ckit sgt..ps2 air sunquick..

HARI KELAPANBELAS POSE
nasi n tlur(cam bese aa mst cli boh..)air msk n milo..
nasi,ayam perck(lagi..mmg mk aku gile ste abg 2 adk aku lk gle aym prck kakak2..mmg cntek.. selalu beli 2 kali 1minggu..)chips,nugget n air sunquick..

HARI KESEMBILANBELAS POSE
sandwich telur(sme je..tpi x muak pown..)air msk n milo
x egt arr..aku nie plupe ckit orgnye..mst mkn smut ni..

HARI KEDUAPULUH POSE
aku mkn nsi n tlur grg cli boh,milo n air msk
arie ni special ckit..aku mkn nugget,chips,pizza(bli kt mesra mall)nk promote la plak.
donuts(li kt big apple),nsi greng n air sunquick..

HARI KEDUAPULUH SATU POSE
wk2 shur aku mkn roti,mushroom soup,air msk n milo..
wk2 bka lak aku mkn chips,nugget,mi johor(jiran bgi..)sdap...

Friday, September 11, 2009

diary ramadanku..


HARI KELAPAN PUASE
wk2 sahur aku mkn ape aaa..x engt arr..hehehe...
berbka arie 2 mmg best..mkn nsi krabu..best gle..mk aku wt cma laen drpda biase..mk aku x ltk budu,(don't like n tk prnh mkn)x de solok lde..tpi mmg sdp..(nk promote mk sendiri..)hehehe..
tpi klau nk jual x la kowt..

HARI KESEMBILAN PUASE
aku mkn shur roti,half boiled egg,air msk n milo..
wk2 buke aku mkn kt masjid..mkn nsi,glai dging(x mkn pown..ksi kwn aku..)aku mne la ska gulai..ps2 minum air bandung..blk rmh aku trus kerjakn mkanan owg umah..mkn wt syarat jer kt msjid..

HARI KESEPULUH PUASE
aku mkn burger aym,chips air msk n cam bese milo..
lemang,rendang(awl raye..hehehe..)serunding,murtabak n air milo..

HARI KESEBELAS PUASE
nasi greng n telur dadar,roti n tuna,air msk n milo..
buke aku mkn nasi,ayam percik(kdai yg sme je bli sbab sdp..)air blackurrant.

HARI KEDUABELAS PUASE
wk2 shur aku mkn roti,mushroom soup,air msk n milo..
wk2 bka aku mkn nasi,ayam percik x sdp..murtabak,popia bsh..lgi x sdp..tpu lk 2..mk aku tnye yg ble nye die kte bru pnye..ps2 kte yg x abis sdekah..byk la ngko wk2 mkn 2 msm popia,kuah x jdi rse msm gk..x pndai wt..murtabak..ralat sgt...mk aku bese die bli ckit dulu..just try..ps2 sdp bru bli bebanyak kt kdai yg sme..wk2 2 mk aku rse nk mkn popia bsh.ps2 bli je la.. x knal pown org jual 2..mmg doakn perniagaan x laris..grm sgt..ksian ibu aku..)gram sgt..thp makcmum..

HARI KETIGABELAS PUASE
x egt arr..
nasi beryani..(bka pose kt sekolah ibu..)sdp..kyg sgt..

HARI KEEMPATBELAS PUASE
sandwich telur,half boiled egg,roti,air milo n air msk..
sate(ibu aku mmg ske ste abg gmuk..opps..abg bdn bsar ckit..x baek ngutuk owg bln pose..dh x tau nk panggil pew..)jgn mre ye..stiap ari jumaat or selase(ejaan slh klu cg soha tau msti mrh..hehehe..jgn mre ye cg..) wjb bli sate..wlaupown ade mkanan laen..nasi ,ayam prck..(ni 1 lgi ibu aku ska sgt..aym perck kkak cntek..)air tbu n air soya..

Thursday, September 10, 2009

diary ramadanku..


HARI PERTAMA PUASA

waktu first shur aku mkn nsi lauk srdin je..(x lalu mkn yg special2 wk2 ngantuk..)pas2 roti n mushroom soup..sdp 2 hingga menjlat jri..(bkn jri kaki tau..)ps2 air msk n milo..
waktu bka mmg sdp..mkn spaghetti,bubur nasi(coz adk aku nk mkn.so ibu aku wt arr..)air laici n kuih as pencuci mlut..

HARI KEDUA PUASA
nasi goreng,roti,sup cendawan(lagi..x bored pown coz sedap bangat..hari2 mkn pown ble..)milo,air msk(bgus mnum but klu mnum air msk lgi elok utk kechtan..)
wak2 bka aku mkn bubur lambuk (x jdi ckit ibu aku wat.lmbik.) n sup tlang.ps2 air tbu..

HARI KETIGA PUASA
wk2 shur..bubur lmbuk(smalam pnye.)half boiled eggs.tlur sparuh msk la tuh air msk n milo..
ari ni tma bka pose ialah fast food.aku mkn nugget tempura chips,popia wat sendri(aku lh tkg wt nyer..tpi laen ckit..aku wt sparuh cm biase remaining x ltk taugeh..)
(aku ni anti taugeh..tpi..why kwn2 aku ejk aku taugeh..heran2..)air blackcurrant..

HARI KEEMPAT PUASA
shur aku mkn nsi putih,aym grg,mi hoon sup,air msk,milo(tiap2 hari milo..mmg wjb..)
bka aku mkn sate,mi bandung..(my favourite) ska sgt2..air soya,bubur jagung n air klape..

HARI KELIMA PUASA
aku mkn shur nsi grg,air milo n air msk..(wk2 2 x de mood nk mkn..)
aku mkn nsi,dging msk kcap..airbandung..

HARI KEENAM PUASA
shur mkn nsi grg,kropok,air msk,milo..(favourite aku..)
nasi,ikan bakar,roti jala(beli ngan neighbour)jagung rebus,air bandung..

HARI KETUJUH PUASA
roti,sardin,tuna,air msk n milo..(simple je..bored mkn nsi..)
sate,nsi,ayam percik(sdp sgt..bli kt pasar malam kamasek..)air bandung..