Posts

Showing posts from September, 2009

sesape yg rse dirinye islam...bce nie...

Penting!!! Seorang bekas biarawati kristian yang masuk Islam memberitahu dalam ceramahnya haram bagi seseorang umat Islam ucap Selamat Hari Natal.. atau Merry Christ... dan sewaktu dengannya. Jika anda ucap Gong Xi Fa Chai, maksudnya Selamat Tahu Baru Cina (WALLAHUALAM). Happy Deepavali Selamat Menyambut Pesta Cahaya (WALLAHUALAM), tetapi maksud Selamat Hari Natal.. atau Merry Christ... dan sewaktu dengannya adalah Sejahtera KeatasTuhan Yesus (NAUZUBILLAH). Dengan perkataan sahaja kita boleh rosak akidah, yakni murtad. Kita umat Islam beriman LAILAHAILLALLAH yakni TIADA TUHAN DISEMBAH SELAIN ALLAH, jadi ucap Sejahtera Keatas Tuhan Yesus untuk apa (NAUZUBILLAH)? Sebarkanlah perkara ini, berdosa kita jika tak sampaikan benda yang betul...

kpade smue umat islam...

Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi. Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?"Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima orang.

Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.
Kelima, orang yang suka minum arak."

Sampaikan pesanan ini biarpun 1 ayat..Wallahualam.(sesape yg bce nie tlg la forwadkn ke kengkawan kowg..gna email ke ikut post blog ke or pape la..)kerjasama anda amatlah dhargai)

Sampaikan kepada sekalian muslimin/muslimat yang lain semoga menjadi pedoman hidup hingga ke akhir hayat ,Insya'Allah..

Umar al-Khattab r. a berkata, terdapat 9 jenis anak syaitan :

1. Zalituun
Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

2. Wathiin
Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3. A'awan
Menghasut sultan/raja/ pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4. Haffaf
Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth : disko, kelab mlm & kempat yg ada minuman
keras).

5. Murrah
Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc.

6. Masuud
Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg mula dari kata-kata mulut.

7. Daasim
(BERILAH SALAM SEBELUM MASUK KE RUMAH...) Duduk di p…

peristiwa yg dpt aku lpekan..

kt sekolah aku tlg cg raztia n t.marina wat btik...ps2 kler..dri kul 9.30m pgi sampai blk kul 1.15
lme kn...bdak robotik sek aku nk lwn esok...aku,aida,maira,malia n chaiyok tlong cg.. aku n cg raztia je wt btik..yg laen warne je...this is my second time....best..but periuk isi lilin 2 pnas ..selalu kne tgn aku yg gbu nie..hehehe..lps 2 aku laminate..tlah terjdi 1 peristwa sewaktu di makmal komp.. wk2 2 deyall sume dh siap kje cume chaiyok ngan aida je tgh gnting je cork btik 2 jadi penanda bku... maira ngan malia hbis dh kje..ps2 diowg maen gurau2 dkt tpi mesin laminate 2..bese la.diowg nie cam bebudak..wk2 2 aku tgh laminate penanda bku..suddenly...maira tertolak machine 2 so susunan die lri la or x sme..aku mrh la maira..aku alas la krtas laminate 2 dgn bku supaye jdi stabil.. sesape yg dh bese laminate tau aa.. yg x tau 2 wat pham dh la...tetiba enth camne bku 2 msuk dlm msin laminate skali dgn krtas laminate..buku 2 tingal sepruh lgi..ktaorg smue trik la nk kluarkan but x leh..ak…

cute nyer....

Image

wk2 arie rye le.........

Image
NI PIC AKU N FAMILY WAKTUHARIRAYAPERTAMA

wk2 arie rye...

wk2 wat bbq 2 arie rye ke 2

mcam2 wat...ade ayam,udang(mmm...yummy..)sotong,ikan,sosej,bebola ikan ,bebola ayam..
air lak air cocktail...sedap...
best sgat..cme mk ngah ngan pok nik x blk coz mk ngah kerje nurse while pok nik x dpt cuti...

bbq 2 start lbh krg kul 2.30(awl sgt kn.. tpi x pe..)abis kul 5.30 ptg..
kyang sgt..kire mkn mlam skali aa...

wak2 arie rye ke 2

Image
wk2 bkar ....bkar kt luar rmh je.......

yummy.....mmm...delicious...


mcam2 ade,sotong,udang(my fv) ikan nd others..

mcam2 ade...
Image

maaf d pinta

Image
bestnyer rye tahun nie..ade wat bbq n cam2 lgi actvity ...wak2 arie rye pertme menu die special...
jeng jeng jeng...
soto(makanan org johor..)sdap.... ade bergedel,ayam n laen2
rendang daging..ibu aku wat coz ayah aku nk mkan ...aku x mkn pown coz aku x suke dging..
nnt la aku msukkan gmbar ....

bce nie...

Cuba renungkan pesanan Professor Datuk Dr Harun Din Al-Hafiz

Seperti yang kite ketahui... Negara kite nie banyak tugu.... Antara yang famousnya
ialah Tugu Kebangsaan, Tugu Helang Laut

kat langkawi dan sebagainya.. Tahukah kawan2
bahawa pada tahun 1993, Mufti wilayah persekutuan telah mengeluarkan fatwa bahawa ' segala tugu-tugu itu serta pembinaannya adalah haram.... ciri-cirinya menyerupai berhala...dan melawatnya juga adalah haram.. '

Setelah fatwa itu dikeluarkan, maka ia digazetkan bermakna tindakan undang2 boleh dikenekan kepada sesiapa yang melawat tugu kebangsaan!

Tetapi sayang2... pihak atasan tidak suka akan keputusan itu maka disuruhnya pihak mufti menarik balik fatwa itu... Setelah berbincang.. . Mufti tersebut tidak mahu menarik balik fatwa itu... Maka pihak atasan telah menarik balik gazet tersebut maka apa yang tinggal ialah fatwa sahaja... tiada tindakan undang2 yang boleh diambil...

Menurut kupasan Ust. Harun Din, tugu2 ini boleh mendatang syirik...
Beliau berkata... &…

bce ar..

1)kawan tu bkn mcm main FUTSAL. Mula-mula kejar..dah dapat sepak.. 2)kawan tu bkn mcm main SKATE. Mula-mula gosok..lepas tu pijak... 3)kawan tu bkn mcm main RAGBI. Mula-mula ta ngkap.. dah dapat tendang.. 4)kawan tu bknnya mcm PAMPERS.. dah pakai, buang.. 5)kawan tu bknnya mcm BARANG KEMAS.. Waktu baru beli pakai.. Dah sengkek gadai.. 6)kawan tu bkn mcm PELANGI. Hari cerah takde..hujan gerimis baru muncul.. 7)kawan tu bkn mcm KERETA. Rosak skit,jual.. ambik kereta baru.. 8)kawan tu bkn mcm CHIPSMORE.. kejap ade kejap takde.. 9)kawan tu bkn mcm BANK. Bila dah takde duit, pegi kat sana ambik. 10)lagi..... kawan tu mcm ape ye???? Haa..kawan tu mcm AWAK LA. . bila saya hantar msg, awak akan baca msg saya dgn teliti sampai habis. Walau pew pun tanggapan org tentang kawan.. bagi saya, kawan tu penting. Seorang kawan takkan biarkan kawan dia menangis, sedih, berduka dan sebagainya. Kawan yg sejati adalah seorang kawan yang dapat diajak duduk dan berbincang tentang pelbagai perkara. Yang pent…

camat arie raye..

hari raye menjelang tbe..korang mest cbuk kan wat persiapan..ade yg wt kueh sendiri..yg mls 2 bli je kt kdai..snang je sbenarnye nk wt kueh cme leceh jew..x msuk agie bab persiapan rumah.. langsir sofa,meja mkan bkas kueh rye semuanye bertukar baru..patutlah org kte arie rye kte byk berhbis duit bli kelengkapan bru..yg tue miskin sume same je..hbis rye poket ksong..berjimat lah korang sebelum djimatkan..hehehe...selamat arie rye maaf zhir btin..nk mintak maaf klu ade terkasar bhase atau pape la yg sye buat kt kwg sume..sye ni hanyelah insan biase n x perfect..
so..........boring lps upsr..kn best klau mse blh undur blk..nk blajo smule..bsn gile...tdie gie pst "access"..ntah btul k x au eje..mmm...whatever..aku tlg fahmi wt email..so..aku duk tpi fahmi..tpi pc fahmi 2 pc abg syawal..(ptut ke pgil abg..ee..gli aku..)menyebok je die..ejek fahmi n faiz..sgih2 pndg aku..tau dh mksud die ape..aku mrh abg syawal..aku kte bia org la nk tlong spe pown ssh bende..
die cndir fahmi kte knape srh aku ajr knape x suruh die ajr..fhmie syp je..aku pown jwb..biar die la nk sruh sape pown ..nk sruh abg syawal..mmm..jgn hrap..best kn aku..dpt tau pswrd fahmie n faiz..
tpi jgn risau..aku x sabotaj kwg..sorie nana..aku trpakse pgil die "abg" syawal not tokki syawal coz die lbih tue drie kte..(mmg tua pown..)gram...abg syawal x abis2 kcau org......

diary ramadanku..

HARI KELIMABELAS POSE
wk2 shur aku mkn char kuew tiew(sdp sgt2..tmbh 2 kli..hehehe..),air msk n milo
wk2 bke aku mkn char keuw tiew(ntah tul ke x ntah ejaan..maen eja je..)(mk aku wt lgi coz adk aku ngajuk sbab dpt mkn ckit char keuw tiew pgi wk2 shur..dh la favourite die..

HARI KEENAMBELAS POSE
nasi,tlur greng cili boh(pds gk aa..)kicap,milo n air msk..
ayam smbal(msk merah la2)mkn ngan nsi,murtabak air tebu..

HARI KETUJUHBELAS POSE
aku mkn shur nsi grg n tlur greng cili boh(sdp..)air msk n milo..
aku bka pose ngan nuget,chips pasembor(bli kt "kdai selera utara mai cik mai kak zah cg bidi" ) nk promote kdai 2 la 2..sdp pasembor 2 cuma tlur ltk ckit sgt..ps2 air sunquick..

HARI KELAPANBELAS POSE
nasi n tlur(cam bese aa mst cli boh..)air msk n milo..
nasi,ayam perck(lagi..mmg mk aku gile ste abg 2 adk aku lk gle aym prck kakak2..mmg cntek.. selalu beli 2 kali 1minggu..)chips,nugget n air sunquick..

HARI KESEMBILANBELAS POSE
sandwich telur(sme je..tpi x muak pown..)air msk n milo
x egt arr.…

diary ramadanku..

HARI KELAPAN PUASE
wk2 sahur aku mkn ape aaa..x engt arr..hehehe...
berbka arie 2 mmg best..mkn nsi krabu..best gle..mk aku wt cma laen drpda biase..mk aku x ltk budu,(don't like n tk prnh mkn)x de solok lde..tpi mmg sdp..(nk promote mk sendiri..)hehehe..
tpi klau nk jual x la kowt..

HARI KESEMBILAN PUASE
aku mkn shur roti,half boiled egg,air msk n milo..
wk2 buke aku mkn kt masjid..mkn nsi,glai dging(x mkn pown..ksi kwn aku..)aku mne la ska gulai..ps2 minum air bandung..blk rmh aku trus kerjakn mkanan owg umah..mkn wt syarat jer kt msjid..

HARI KESEPULUH PUASE
aku mkn burger aym,chips air msk n cam bese milo..
lemang,rendang(awl raye..hehehe..)serunding,murtabak n air milo..

HARI KESEBELAS PUASE
nasi greng n telur dadar,roti n tuna,air msk n milo..
buke aku mkn nasi,ayam percik(kdai yg sme je bli sbab sdp..)air blackurrant.

HARI KEDUABELAS PUASE
wk2 shur aku mkn roti,mushroom soup,air msk n milo..
wk2 bka aku mkn nasi,ayam percik x sdp..murtabak,popia bsh..lgi x sdp..tpu lk 2..mk aku tnye yg b…

diary ramadanku..

HARI PERTAMA PUASA
waktu first shur aku mkn nsi lauk srdin je..(x lalu mkn yg special2 wk2 ngantuk..)pas2 roti n mushroom soup..sdp 2 hingga menjlat jri..(bkn jri kaki tau..)ps2 air msk n milo..
waktu bka mmg sdp..mkn spaghetti,bubur nasi(coz adk aku nk mkn.so ibu aku wt arr..)air laici n kuih as pencuci mlut..

HARI KEDUA PUASA
nasi goreng,roti,sup cendawan(lagi..x bored pown coz sedap bangat..hari2 mkn pown ble..)milo,air msk(bgus mnum but klu mnum air msk lgi elok utk kechtan..)
wak2 bka aku mkn bubur lambuk (x jdi ckit ibu aku wat.lmbik.) n sup tlang.ps2 air tbu..

HARI KETIGA PUASA
wk2 shur..bubur lmbuk(smalam pnye.)half boiled eggs.tlur sparuh msk la tuh air msk n milo..
ari ni tma bka pose ialah fast food.aku mkn nugget tempura chips,popia wat sendri(aku lh tkg wtnyer..tpi laen ckit..aku wt sparuh cm biase remaining x ltktaugeh..)
(aku ni anti taugeh..tpi..why kwn2 aku ejk aku taugeh..heran2..)air blackcurrant..

HARI KEEMPAT PUASA
shur aku mkn nsi putih,aym grg,mi hoon sup,air msk,milo(t…